Suomen vesihuoltolaitosten digitalisoituessa Vesilaitosyhdistys johtaa tietä kohti älykkäämpää ja asiakaslähtöisempää vesihuoltoa.
Suomen vesihuoltoala on viime vuosina astellut digitaaliseen aikakauteen. Vesilaitosyhdistyksen toimitusjohtaja Riku Vahala kertoo, että Suomessa vesihuoltolaitokset ovat alkaneet sisällyttää digitalisaatiota suunnitelmiinsa ja päätöksentekoprosesseihinsa pitkäaikaisena osana toimintaa. Yksi onnistunut esimerkki digitalisaatiosta on vesimittareiden etäluennan yleistyminen.
– On ymmärretty digitalisaation laaja-alainen vaikutus sekä havahduttu huomaamaan myös siihen liittyvät kyberturvallisuusriskit. Keskusteltaessa digitalisaatiosta on mahdotonta ohittaa keskustelua kyberturvallisuudesta.
Vesilaitosyhdistyksen pyrkimyksenä on omalta osaltaan aktiivisesti panostaa digitalisaation edistämiseen vesilaitoksissa.
– Huomioimme erityisesti asiakasnäkökulman ja olemme mukana kehittämässä ratkaisuja, jotka vastaavat nimenomaan asiakkaiden tarpeisiin, Vahala sanoo.
Laitoskoon kasvattaminen paras tapa digitalisaation edistämiseen
Optimaalisena tulevaisuuden visiona Vesilaitosyhdistyksessä nähdään apulaisjohtaja Mika Ronnun mukaan entistä selkeämmin asiakaslähtöinen vesihuolto, jossa digitaaliset järjestelmät kommunikoivat saumattomasti keskenään.
– Ihannemaailmassa asiakaspalvelun prosessit ovat digitalisoituja ja reaaliaikaiset ilmoitukset mahdollistavat esimerkiksi hätätilanteissa nopean reagoinnin.
Rontu muistuttaa, että kaikki tämä ei kuitenkaan ole vesihuoltolaitoksen ratkaistavissa.
– Visio edellyttää laitoskentän tiivistä yhteistyötä ja mahdollisesti organisaatioiden laajentamista nykyisestä.
Vahalan ja Ronnun mukaan paras tapa edistää digitalisaatiota on se, että organisatorista laitoskokoa kasvatetaan.
– Vesihuoltolaitosten organisaation koko on pullonkaula kaikessa kehityksessä, eikä digitalisaatio ole tässä poikkeus.