Skip to main content
Etusivu » Rakentaminen » Kauppakeskusten tapahtumat elävöittävät kaupunkeja
Kaupunkisuunnittelu

Kauppakeskusten tapahtumat elävöittävät kaupunkeja

kauppakeskus
kauppakeskus
Kuvat: Pexels ja Rakli

Johanna Aho

toiminnanjohtaja, Suomen kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten kävijämäärät ovat jo pitkään olleet kasvussa. Kauppakeskusten rooli on muuttunut kohti monipuolista palvelu- ja elämyskokonaisuutta.

– Vuonna 2018 kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat 2,8 prosenttia ja kokonaismyynti 4,6 prosenttia. Lisäksi kauppakeskusten osuus vähittäiskaupan kokonaismyynnistä jatkoi kasvuaan, kertoo Suomen kauppakeskusyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Johanna Aho.

Kauppakeskuksia on viime vuosina rakennettu lisää. Keskukset panostavat entistä enemmän viihde- ja vapaa-ajan tarjontaan sekä elämyksiin houkutellakseen uusia asiakkaita ja kilpaillakseen verkkokaupan kanssa. Liiketarjonnat suunnitellaan palvelemaan alueen asukkaita, kaupunkilaisia, tapahtuma- ja kulttuurikävijöitä sekä matkailijoita kaupunkikulttuuria unohtamatta.

Tarvitaan yhteistyötä kaupunkien virkamiesten ja kaupunkien keskustoissa toimivien yksityisten tahojen kanssa, jotta kaupunkia kehitetään yhteistyössä.

Keskukset pyrkivät entistä enemmän vuoropuheluun sekä aktiiviseen toimijuuteen juurtuakseen yhteisöönsä.

– Tarvitaan yhteistyötä kaupunkien virkamiesten ja kaupunkien keskustoissa toimivien yksityisten tahojen kanssa, jotta kaupunkia kehitetään yhteistyössä. Kauppakeskuksissa järjestettävät tapahtumat elävöittävät keskuksia ja koko keskustoja, jolloin kaikki toimijat hyötyvät, kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja kertoo.

Suuntauksena on kauppakeskusten sijoittuminen kaupunkien keskustoihin hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Keskukset luovat omalta osaltaan kestävää ja vastuullista kaupunkikehitystä, koska samoihin rakennuksiin sijoitetaan nykyään usein myös toimistotiloja ja asuntoja.

– Lisäksi kauppakeskukset tarjoavat myös julkisen puolen palveluita, kuten esimerkiksi kirjaston tai Kelan toimipisteen, Aho lisää.

Kauppakeskuksia halutaan kehittää kestävästi ja useat keskukset ovat mukana tekemässä yhteisiä ponnisteluja vihreämmän liikkumisen hyväksi.

– Monet keskukset panostavat uusiutuvien energiamuotojen käyttöön ja esimerkiksi Porin Puuvillassa sähköautojen latausenergia saadaan kauppakeskuksen aurinkovoimalasta. Iso Omena puolestaan palkittiin pitkäaikaisesta sitoutumisesta vastuullisuuteen.

Myös digitalisaation kehitys näkyy kauppakeskusten palveluissa. Useissa kauppakeskuksissa on verkkokaupassa tehtyjen ostosten noutopisteitä.

– On mahdollista, että tulevaisuuden kauppakeskuksissa nähdään lisäksi muun tyyppistä robotiikkaa ja teknologiaa. S-ryhmällä on meneillään lounaskuljetusten testivaihe drooneilla. Asiakkaat voivat tilata kauppakeskus Itiksen Herkku-myymälän lounastuotteita droonikuljetuksina, Aho kertoo.

Lue miten kauppakeskukset laajentavat tarjontaansa, ja mitä uutta ne pystyvät tarjoamaan asiakkailleen esimerkiksi pelillistämisen kautta.

Next article