Skip to main content
Etusivu » Digitalisaatio » 10 vinkkiä asiakaskokemuksen kehittämiseen
Työympäristöt

10 vinkkiä asiakaskokemuksen kehittämiseen

asiakaskokemus
asiakaskokemus
Kuvat: Unplash

Digitalisaatio antaa uusia työkaluja asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen ja parantamiseen. On aivan varmaa, että jokaisella meistä on omakohtaisia sekä huonoja että ylistämisen arvoisia asiakaskokemuksia?

Keskustelimme älytoimistojen kehittäjien kanssa, ja kokosimme yhteen asiantuntijoiden parhaat vinkit myyntityötä tehostavan älyteknologian käyttöön toimitiloissa ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Kymmenen yksinkertaista ja konkreettista vinkkiä asiakaskokemuksen kehittämiseen.

1. Luo työntekijöille puitteet onnistuneeseen kokemukseen omasta päivittäisestä työstä. Onnistuneen asiakaskokemuksen perusta on työtään kiitollisena pitävä tekijä. Tyytyväiset työntekijät luovat tyytyväisiä asiakkaita. Jos talon sisäinen kulttuuri, prosessit, työvälineet tai fyysinen työympäristö eivät vastaa tarpeisiin, myös asiakaskohtaamiset kärsivät.

2. Ajattele myyntitapaamista fyysistä tapaamista laajempana prosessina, joka alkaa kutsusta ja päättyy tapaamisen jälkeisiin jatkotoimenpiteisiin ja seurantaan. Prosessin jokainen vaihe vaikuttaa vierailijakokemukseen, ja jokainen kohtaamisen osa on myyjälle tilaisuus säväyttää. Älyteknologian potentiaalin hyödyntäminen tekee mahdolliseksi yksilöllisten tarpeiden huomioimisen ja jopa asiakkaan odotukset ylittävien personoitujen kohtaamisten luomisen.

3. Varmista jo tilanvarausvaiheessa, että tila tukee neuvottelusi tavoitetta ja on sopivan kokoinen. Lisäksi sieltä tulee löytyä tarvittava teknologia, tarjoilut sekä muut palvelut.

4. Huolehdi, että käytössäsi on fläppitaulu, jota edelleen moni myyjä ja asiakas haluaa käyttää. Käyttämällä interaktiivista älytaulua mahdollistat samalla muistiinpanojen tekemisen ja jakamisen helposti.

Fläppitauluille on oma tarkoituksensa, mutta etäosallistumisen mahdollistamiseen kannattaa suosia älynäyttöjä. Kuva: Unsplash

5. Pidä tapaamiset paikasta riippumattomina ja mahdollista osallistuminen myös etänä. Älynäyttöjen avulla myös fläppitaulu voidaan jakaa etäosallistujille.

6. Älä jätä vierailijaa yksin ensitreffeillä. Osoita, että asiakas on tärkeä ja arvostettu, kohtaaminen odotettu ja valmisteltu. Varmista, että asiakas tuntee olonsa tervetulleeksi heti aulassa ja opastus neuvottelutilaan on hoidettu tyylikkäästi. Henkilökohtainen tervehdysteksti infonäytöllä aulassa tai neuvotteluhuoneen yhteydessä vahvistaa yksilöllistä kokemusta ja positiivista muistijälkeä.

7. Kannusta asiakastasi vuorovaikutteiseen osallistumiseen digitaalisen esitystekniikan avulla. Ilmapiiri vapautuu ja sitoutuminen lisääntyy.

8. Osoita kunnioitusta asiakkaalle ja tilan seuraaville käyttäjille pysymällä aikataulussa ja minimoi neuvottelun keskeytykset ovenpielinäyttöjen avulla.

9. Jakamasi materiaali on yrityksesi käyntikortti, älä tingi laadusta. Digitalisaatiosta huolimatta printtiesitteet ovat edelleen tehokkaita ja laadukas painotuote on helppo ja näkyvä tapa erottua. Tulosta tai tilaa materiaalit etukäteen.

10. Pidä kontakti kuumana tapaamisen jälkeen viiveettömillä jatkotoimilla.

Next article