Skip to main content
Etusivu » Asuinalueet » Laskemalla menestykseen – pohjoissuomalaisen perheyrityksen tarina
Pohjois-Suomi

Laskemalla menestykseen – pohjoissuomalaisen perheyrityksen tarina

perheyritys-tarina-ruka-aho-group
perheyritys-tarina-ruka-aho-group
Aho Groupin omistajasisarukset palkittiin tänä vuonna Family Enterprise 2019 -perheyrityspalkinnolla EY Entrepreneur of the Year -kilpailussa.Kuvat: Veera Vihervaara ja oma arkisto

Menestyneen yrityksen avaintekijöitä ovat pitkäjänteisyys, intohimo sekä usko omaan tekemiseen – tiimityön merkitystä unohtamatta. Rukakeskus Oy:n toimitusjohtaja Ville Aho kertoo oman perheyrityksensä arvoista ja periaatteista.

”Se tehrään, mitä päätetään” voisi olla pohjoissuomalaisen perheyhtiö Aho Groupin koko yritystoimintaa kuvaava motto. Lausahduksen taustalla on tarina, joka saa alkunsa 1900-luvun alussa Amerikassa käyneestä isäukosta ja tämän pojalleen Jussille verenperintönä antamasta jääräpäisyydestä. Aikuisena Jussi, oikealta nimeltään Juhani Aho, päätyi muun muassa Rukan omistajaksi Kuusamoon. 

Monitoimimies Jussi toivoi jälkipolvestaan työnsä jatkajaa, ja toive myös toteutui: viidestä lapsesta kolme ovat luoneet uransa tunturissa ja kaksi lääkärikeskus Aavassa. Yhdellä kolmesta, Rukakeskus Oy:n toimitusjohtajalla Ville Aholla, on selkeä näkemys siitä, mitä yritys tarvitsee menestyäkseen.

– Omaa työtäni ohjaa vahvasti intohimo omaan tekemiseen sekä usko siihen, että menestys seuraa suunnitelmallisesta ja pitkäjänteisestä työstä.

Ehdottoman tärkeäksi tekijäksi Aho nostaa myös tiimityön merkityksen.

– Ei ole todennäköisesti yhtään yrittäjää, joka olisi onnistunut yksin. Yritystoiminta on aina tiimityötä, ja erilaiset ihmiset ovat organisaatiossa rikkaus. 

Vaikka tiimin mielipiteiden kuunteleminen on tärkeää, Ahon mukaan nykypäivän bisnesmaailmassa päätösten pitää toisaalta myös syntyä hetkessä.

– Yrittäjällä on oltava myös rohkeutta tehdä päätöksiä, jotka eivät välttämättä miellytä jokaista. Tärkeintä on, että päätös tehdään, ja että tiimi lopulta seisoo sen takana.

”Asiakkaille pitää tarjota joka vuosi jotakin uutta”

Aho Groupin omistajasisaruksille ojennettiin tänä vuonna Family Enterprise 2019 -perheyrityspalkinto EY Entrepreneur of the Year -kilpailussa. Tunnustuksen myöntänyt raati korosti valinnassaan perhetarinaa, jossa uskotaan omiin vahvuuksiin ja ahkeraan työhön – riskejä ja investointeja kaihtamatta.

– Olemme Rukalla ylläpitäneet rohkeaa kehitysvauhtia, jonka pohjalla on ajatus siitä, että asiakkaille pitää tarjota joka vuosi jotakin uutta. Haemme tähän aktiivisesti oppia ja ideoita myös maailmalta, Aho painottaa.

Käännekohdaksi luotsaamansa Rukan menestystarinassa Aho nostaa kävelykylän rakentamisen. Nyt rakenteilla on jo toinen kävelykylä, jotka tunturin ylittävä maisemagondoli yhdistää toisiinsa.

Kävelykylän rakentumisen myötä Rukasta muodostui kotimaassa uniikki matkailualue, jossa autoa ei tarvita.

Ruka ja Pyhä ovat nyt hiilineutraaleja hiihtokeskuksia ja ympäristötyö on osa päivittäistä toimintaa.

– Suomessa on upea luonto, ja maailman puhtain ilma ja vesi. Me teemme parhaamme niiden suojelemiseksi. Haluamme, että myös tulevat sukupolvet voivat nauttia laskemisesta ja lumen riemuista.

Next article