Antti Ikonen
puheenjohtaja, Suomen Rehtorit ry
Minulla on ollut ilo aloittaa tänä syksynä työ ihka uudessa koulurakennuksessa. Uusiin tiloihin siirtyminen kruunaa vuosia kestäneen prosessin, jonka aikana koko kouluyhteisömme pohti paljon kysymystä, millainen on tulevaisuuden koulu.
Opimme, että tulevaisuuden koulun määrittely on vaativa tehtävä. Siinä missä yhden huomio kiinnittyy koulun fyysisen oppimisympäristön ratkaisuihin, toinen tarkastelee toimintakulttuuria ja ilmapiiriä. Kumpaakin näkökulmaa tarvitaan.
Koronapandemian aikana opimme, että koulu on instituutiona kestävää tekoa ja paljon enemmän kuin rakennus. Oppilaitosten toiminta on jatkunut maassamme kahden viime vuoden ajan keskeytymättä, vaikka perusopetusta myöten on koettu vaiheita, joissa koulua ei ole voitu käydä lähiopetuksessa.
Inhimillisiä kohtaamisia ja yhdessä tekemistä
Jos koulu ei ole turvallinen paikka, oppimisesta ei tule mitään. Turvallisuutta voidaan edistää monilla tilaratkaisuilla, mutta ennen kaikkea turvallisuuden luovat ja sitä varjelevat kouluyhteisössä toimivat ihmiset yhdessä.
Digitaaliset työkalut ja sähköiset oppimisympäristöt ovat yhä keskeisempi osa modernin koulun toimintaa. Hyvin suunnitellut verkkoratkaisut ja yhdessä sovitut koulun e-oppimisen käytänteet varmistavat, että aikaa jää kaikkein tärkeimpään: inhimilliseen kohtaamiseen ja yhdessä tekemiseen.
Tulevaisuuden koulun pohtiminen on jatkuva oppimisprosessi.
Korona pakotti meidät oppimaan monta höydyllistä asiaa ja tekemään asioita uudella tavalla. Yksi kielteisistä puolista on kuitenkin ollut, että monet liikunnalliset harrastukset ja yhteinen tekeminen ovat olleet pitkään telakalla. Tulevaisuuden koulussa onkin oltava tilaa tekemiselle ja mahdollisuuksia toiminnallisuudelle. Tunti päivässä liikuntaa on terveysresepteistä parhaita.
Koulu haastaa oppimaan
Kun tämä kaikki laitetaan suunnittelijan pöydälle, tehtävä haastaa tulevaisuuden koulujen rakentajia arkkitehdeistä timpureihin. Visiointiin käytetty aika tulee kuitenkin korkojen kanssa takaisin. Koulurakentamisen korkean laadun arvostus on edistynyt aimo harppauksin, ja hyvä niin. Koulun pitää olla myös terveysturvallinen paikka koko sen käyttöiän ajan.
Tulevaisuuden koulun pohtiminen on jatkuva oppimisprosessi, vaikka käsillä ei olisikaan konkreettista rakennushanketta. Ja sellainenhan koulun pitäisikin olla: paikka, joka haastaa kaikki sen käyttäjät oppimaan päivittäin uutta yhdessä.
Ehkä koulu ei parin vuoden päästä ole vielä niin ratkaisevan erilainen kuin se nyt on. Mutta se, millaisia ovat oppimisen tavat ja mitkä ovat vaikkapa yhteiskunnalliset muutokset parinkymmenen vuoden kuluttua, yllättää varmasti meidät kaikki.