Timo Harakka
liikenne – ja viestintäministeri
Liikennejärjestelmän kehittäminen kokonaisuutena ja uudet käyttövoimat auttavat liikenteen päästöjen puolittamisessa vuoteen 2030 mennessä.
– Suomi on ollut edelläkävijä liikenteen palveluistumisessa; rakennetaan sujuvia matkaketjuja, joissa täydennetään eri kulkuvälineillä julkisen liikenteen ensimmäisiä ja viimeisiä etappeja ja yhdistetään ne yhteen digitaaliseen lippuun. Myös uudet käyttövoimat ja liikenteen sähköistyminen auttavat tavoitteiden saavuttamisessa. Olemme panostaneet merkittäviä summia hankintatukiin ja jakeluinfraan, kertoo liikenne – ja viestintäministeri Timo Harakka.
Digitaalisuus tuo liikenteeseen älykkyyttä. Uudet liikkumispalvelut hyödyntävät tehokkaasti eri lähteistä kerättävää dataa. Siten palveluita voidaan räätälöidä kulloisellekin seudulle sen mukaan minne ja milloin ihmiset haluavat liikkua.
– Älykäs tarkoittaa, että kulkemista ei tarvitse suunnitella päiväkausia etukäteen, mutta samalla liikkuminen on kustannustehokasta. Suurissa kaupungeissa runkolinjat ja raideinvestoinnit ovat perusteltuja, ja haja-asutusalueilla tarvitaan älykästä joukkoliikennettä kuten kutsuliikennettä, ministeri Harakka toteaa.
Liikenne sähköistyy
Liikenteen sähköistyminen on houkutteleva bisnesalue jossa tehdään joka päivä uusia innovaatioita, kuten puusta valmistettuja sähköauton akkuja.
– Suomi on yksi niistä harvoista paikoista, jossa kaikki tarvittavat akkumineraalit ovat saatavilla eettisesti ja ilmastokestävästi. Meillä on paljon annettavaa ja saatavaa. Arvoketju, joka liittyy älykkääseen liikkumiseen, tuo jo nyt kymmeniä tuhansia työpaikkoja, ministeri Harakka painottaa.
Ympäristöllä ei ole aikaa odottaa kaiken raskaan liikenteen sähköistymistä.
Raskaan liikenteen osuus päästöistä kasvaa sitä mukaa kun henkilöautot sähköistyvät. Osa kuljetuksista voidaan jo nyt hoitaa sähköisesti, esimerkiksi kaupunkien bussi- ja jakeluliikenne. Biokaasutuotannon ja sähköpolttoaineiden sekä vetyjakeluinfran lisääminen ovat askel kohti vetytaloutta. Ympäristöllä ei ole aikaa odottaa kaiken raskaan liikenteen sähköistymistä.
Henkilö- ja pakettiautojen päästörajoja säätelevän direktiivin tehtävä on kirittää muutosta. Sähköstä, vedystä ja biopolttoaineista – myös biokaasusta – tulee raskaan liikenteen pääkäyttövoimia. Latausinfraan sekä sähkö- ja kaasurekkojen ja pakettiautojen hankintaan saa hankinta- tai leasingtukea.
Liikenteen puhdistuminen on hyvän kehä, jossa kaikki toimenpiteet ruokkivat toisiaan.